søndag 30. oktober 2011

Lang reise mot Palawan

Flybyttet i Amsterdam gikk over all forventning og etter 12 timer mat filmer og lesing, men ikke noe søvn ankom jeg Manila på morgenkviste. Bagasjen dukket også opp så det gikk jo greit. Hadde hyggelig reisefølge med en Filippiner på flyet fra Amsterdam. Han var skipsingeniør og vi hadde litt av hvert å prate om. Han hadde tidligere seilt for Bergesen, og kjente godt til Kongsberg Maritim. Dessuten hadde han vært i Norge ved flere anledninger.
Etter transfør til innenriksterminalen ble det lang ventetid, og jeg slang innom en cafe for å få meg en sandwich. I det jeg slenger meg ned ved et bord snakker sidemannen til meg og spør om jeg er norsk. Han er fra Bergen, og var på vei for å gifte seg med en filipinsk dame. Hadde en lang og hyggelig prat med han også før han forsvat på et fly til Cebu.


Etter en del forsinkelser, ca en time, dro jeg så videre til Puerto Princesa på Palawan. Fløy inn til landing i strålende solnedgang. Også her dukket bagasjen opp. Fra flyplassen bar det avsted i drosje til hotellet. Vel, drosje og drosje. Disse karene hadde neppe fått løyve i Norge. Drosjene her er trisykler med plass til to passasjerer og litt bagasje. Ingen sikkerhetsbelter, men det går tross alt ikke så fort, og fram kom vi like hele.
Etter innsjekking ble det en ny tur med trisykkel ned i byen for å få seg litt mat. Egentlig er trisykkelen en motorisert trehjulsykkel eller motorsykkel med stor sidevogn. Skal få tatt bilder i morgen så dere for se.
Første inntrykk av den lokale maten er at den smaker god og inneholder MYE hvitløk. Spiste en slags svinegryte med ris og en øl til. Det smakte etter en lang dags ferd.
Forøvrig er jeg litt overrasket over temperaturen her. Det føltes aldeles ikke veldig varmt når jeg kom av flyet. Måtte faktisk ta på meg fleecen, men det kan ha vært den lange turen og at jeg var litt sliten.

I morgen tenker jeg å ta en rundtur i Puerto Princesa for å se meg litt om, og å legge planer for de neste dagene.

Nå skal det bli godt å endelig hoppe i en skikkelig seng. God natt !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar