torsdag 3. november 2011

"Hviledag"

Jeg har bestemt med for å legge litt om på planene. Dropper El Nido siden det er langt dit, en dagsreise dit og det samme tilbake. I stedenfor reiser jeg til Manila i morgen fredag (en overnatting der) og så videre til fjellene sør for Manila, Tagaytay. Planen er å blir der i 2 dager før retur tilbake til Manila.

Dagen i dag har blitt mer en hviledag. Har slappet litt av på hotellet, lest bok og tatt det med ro på morgenen. Etter lunsj leide jeg en trisykkel og har fartet litt rundt omkring i nærområdet.


Men først på restaurant for å spise deilig sjømatsuppe. Virkelig god. 150 pesos (ca 20 kr) for en dugelig bolle med suppe som like gjerne var nok til to personer. Man blir jo ikke akkurat ruinert av å gå på restaurant her nede. Og, det er utrolig mye god og variert mat. Spiser aldri det samme to ganger på rad. Til middag på kvelden spiste jeg de beste vårrullene jeg noen gang har smakt, og dandert på den mest kunstferdige måte. Desverre ikke noe bilde av det fordi jeg hadde glemt igjen minnekortet til kamera på hotellet.

Etter lunsj dro jeg ned til det lokale muset i Puerto Princesa. For det meste lokalhistoriske gjenstander. Ikke store greiene, så det var fort gjort. Allikevel var det noen interessante ting som denne urnen fra 700 B.C. I denne ble de mest betydningsfulle kroppsdelene plasser for at den dødes sjel lettere skulle komme seg til det hinsidige.

Etter museet, ble det en tur opp til en høyde utenfor byen med utsikt utover. Puerto Princesa går for å være den grønne byen, og som dere ser, så er det ikke lett å få øye på den. Det er mye vegetasjon som skjuler det meste av byen som tross alt er på et par hundre tusen innbygere.


Til slutt et lite intrykk av å kjøre trisykkel. Det er trangt, ukomfortabelt, støyende og mye eksos. Men til tross for at man blir litt mørebanket av slike turer er det også en fin måte å komme seg fram på. Jeg synes man får en mye bedre opplevelse og nærhet til tingene rundt. Det er virkelig å anbefale. Dessuten er det billig, men man er på den andre siden helt avhengig av dette transportmiddelet for å komme seg til steder. For de lokale ser dette ut til å være et av de primære fremkomstmiddelet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar